Monday, June 01, 2015

Några reflektioner om S-kongressen i Västerås sista helgen i maj månad

Västerås-kongressen gav på ett antal punkter en hittills lite tövande och ängslig socialdemokratiskt Löfven-ledd regering en första, punktvis början till en rörelseriktning och förändringsagenda som man så här långt tyvärr har saknat. På kongressen kom t ex upp ett antal uppslag till finansieringen av investeringar (ska öka som andel av BNP) i infrastruktur och bostadsbyggande, ex.vis vissa öppningar till skattehöjningar, AP-pensionsfonderna, men också att låna till större, strategiska, investeringar. Viktigt var också att föräldraförsäkringen på sikt ska delas lika mellan mamma och pappa. Men också de givna följdfrågorna: När ska en individualiserad föräldraförsäkring vara genomförd? Hur många av de små, ekonomiskt svaga kommunerna klara av att bli en del av det nya ambitiösa programmet på 250 000 bostäder? (Även om lejonparten ska byggas i bostadsnödens storstäder och de hetaste universitetsorterna.) Och hur många långtidsarbetslösa och andra arbetslösa grupper kan verkligen få jobb via kommuners och landstings vässade upphandlingar av varor och tjänster? Och hur ser politiken mera konkret ut vad gäller att minska klass- och välfärdsklyftorna som nu är alldeles för stora i Sverige? Men OK, låt oss vara generösa och konstatera att med Västerås-kongressen har S nu ändå fått en första början till en förändringsagenda och ny rörelseriktning – om än lite försiktig på vissa punkter – har regeringen nu skaffat sig med Västerås-kongressens beslut. Men mycket återstår innan förtroendesiffrorna kan börja stiga från just nu alltför låga nivåer för Stefan Löfven och de svenska socialdemokraterna. Ett första viktigt lackmus-test på detta kommer i samband med att regeringen lägger fram sin kommande budget i höst. Robert Björkenwall; robert.bjorken@telia.com PS.På Brännpunkt i SvD 2 juni finns en alldeles utmärkt artikel av Byggnads Johan Lindholm och Sekos Janne Rudén om Trafikverket,upphandlingar och kollektivavtal. Trafikverkets sätt att hantera stora offentliga upphandlingar förtjänar en hel del kritik. Märkligt men tyvärr inte förvånande - med viktigt också med tanke på S-kongressbeslutet i Västerås nyligen om upphandlingar och jobb - att regeringen fortsatt har så klen styrning och koll på hur Trafikverket i praktiken agerar vid upphandlingar som nu den kommande 35,5 miljarder stora järnvägsprojektet Ostlänken. Nu har Löfven och hans regering chansen att visa att han menade allvar med sitt kongresstal om att offentliga upphandlingar ska ge jobb! -- Se länk: http://www.svd.se/trafikverket-maste-byta-spar-om-upphandlingar

0 Comments:

Post a Comment

<< Home