Tuesday, September 25, 2012

Löfvens mindre lyckade utspel om "affärsplanen"

Om Löfvéns “affärsplan” – ett mindre lyckat debattutspel: Den 24 september publicerade Stefan Löfven en artikel på DN-debatt (se länk: http://www.dn.se/debatt/vi-presenterar-en-ny-affarsplan-for-sverige) helt utan nyheter. Han kallade den för ”affärsplan för Sverige” och den bestod av fem punkter. Affärsplan är ett fånigt ord när man pratar om politik. Det andas konsult- och PR-mumbojumbo, marknadssnack och där medborgaren är reducerad till blott och enbart en kund vilken som helst. Ungefär som gammelmoderaterna brukade tycka. Alltså att Sverige ska drivas som ett aktiebolag, vattenkammade pojkspolingar i för stora kostymer. Och det är ett lätt ord att göra sig lustig över, precis som Expressen gör i en ledare 25/9 (se länk: om Stefan Löfvens hemliga affärsplan: http://www.expressen.se/ledare/stefan-lofvens-hemliga-affarsplan/. ) Vad är nästa steg? Ett partiprogram som Powerpoint-presentation på kommande partikongress,ett valmanifest som flödesschema med lean production á la industrin? Kollar man Nationalencyklopedin så framgår att en ­affärsplan en ”beskrivning av ett företag och vad det planerar att göra för att förverkliga sin affärsidé”. Visst finns en risk med att beskriva politiken – och speciellt så en s-politik - på detta sätt. Det ger inför medlemmar och väljare ett intryck av att man vill se Sverige som ett företag, där vi är medarbetare och kunder, inte medborgare. Och det gör det svårare att kritisera politiska motståndare – som alliansregeringen Reinfeldt – som målmedvetet arbetar på att just reducera människor och medborgare till kunder och konsumenter. Må sedan vara att den helt nyhetsbefriande Löfvén-artikeln på DN debatt under rubriken om affärsplan bitvis såg rätt hygglig ut – med visserligen ordrika och på konkreta besked fattiga resonemang om “traditionell politisk löfvenska” om kraftiga investeringar i kunskap, forskning och infrastruktur. Om att satsa på utbildning i stället för sänkta skatter. Därtill också om innovationer och ”bra omställningsförsäkringar” – det sistnämnda ska väl utläsas som synonymt med en reparerad a-kassa. Dock inga skarpa förslag nu. Möjligen – i budgetmotionen och på s-kongressen? – kommer det senare. Nu var det mest en “katalogaria” om socialdemokratisk politik. Men exakt vad, hur och när är svårare att veta. I snömoset av allt PR-nisseri och konsult jumbomumbo. Det viktiga – utöver att vissa som i s-kansliet brukar “rita ihop” texter av det här slaget på s-kansliet kanske inser (?) hur galet sånt här kan slå (se DN-debattaren om affärsplanen) - är dock att Socialdemokraterna inte kompromissar med det som är viktigt på riktigt. Att man inte kompromissar i kampen mot arbetslös­heten, vågar stå upp för jämlikhet och rättvisa som vägen till frihet och de många människornas möjligheter att “förverkliga sina bästa stämningars längtan” och förhoppningar om ett gott liv. Robert Björkenwall;robert.bjorken@telia.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home