Wednesday, February 27, 2013
Om en sevärd och kraftfull LaChapelle-utställning på fotografiska i Sthlm:
Las Vegas har dränkts av syndafloden och kring resterna av kasinot Cesars Palace (har själv en gång för många år sedan varit där) klättrar nakna människor på varandra för att överleva.
De bär varandras smärta och lidande. Sträcker sig uppåt för att försöka nå räddning. Fotografiet täcker en hel vägg och är inspirerat av en målning med samma budskap i Sixtinska kapellet, målad av mästaren Michelangelo.
Fotografiets kraft är enorm och fotografens namn är David LaChapelle.
David LaChapelles foton har jag tidigare sett på några museer i USA. Hans största utställning någonsin visas nu i Sverige, på utmärkta Fotografiska museet i gamla, renoverade tullhuset vid Stadsgårdskajen i Stockholm.
Det är en färgstark, provocerande samhällskritik som inte lämnar någon oberörd.
Människans ytlighet, egoism och självupptagenhet är centrala, ständigt återkommande teman i många av LaChapelles bilder.
Hans drift med modeindustrin och exempel på hur konsumtionssamhället förvandlar och misshandlar oss människor får i LaChapelles bilder en vackert förenande syntes av humor och konst.
Men han tar också betraktaren i handen och visar oss livets väsentligheter som kärlek, ömhet, solidaritet, inte sällan med just bibliska metaforer.
En korsfäst naken, svart man. Den ammande modern mitt i Armageddon - den slutgiltiga striden mellan gott och ont. Den utsträcka handen till en nödställd.
Fotografiet, när det är som bäst, kan och har förändrat världspolitiken. Sådana bilder bär vi med oss livet ut:
Capas berömda foto på soldaten som är på väg att stupa i inbördeskriget mot Francos fascister. Den nakna flickan Kim Phuc som desperat försöker fly undan de amerikanska bomberna över sin hemstad Trang Bang i Vietnam.
Den kinesiske mannen som rakryggad och med matkassar i händerna stoppar stridsvagnar på Himmelska Fridens Torg i Beijing.
Den östtyske soldaten Conrad Schulman som hoppar över taggtråden där Berlinmuren byggdes.
Människor, ögonblick i den värld som är vår gemensamma. I fotografiet finns ofta den berättelsen. Om än olika starkt. Och just LaChapelle tillhör de allra mest kraftfulla i den genren. Den som har möjligheten, bör ta chansen att se LaChapelle – när tillfälle gives.
Han ger mycket tillbaka.
Robert Björkenwall;robert.bjorken@telia.com
0 Comments:
Post a Comment
<< Home