IG för regeringens otillräckliga infrastrukturpaket
Regeringens infrastrukturpaket får inte godkänt
Regeringen slår på stora trumman och satsar pr-mässigt hårt på en positiv lansering av sin kommande infrastruktursatsning för den kommande planeringsperioden. Men ska man vara imponerad? Har satsningarna fått rätt fokus och prioritering?
Nej, inte om man vill – och som man bör – väga in också miljö- och klimataspekterna när det gäller kommande trafiksatsningar.
En satsning på futtiga två miljarder av hela infrapaketet går till järnvägen. Och det är alldeles otillräckligt och rimmar illa med den ”gröna” regeringsretoriken.
Som bekant har Klimatberedningen tidigare i år pekat ut behovet av en ökad kapacitet i järnvägsnätet som avgörande för att Sverige ska kunna minska utsläppen av växthusgaser. Men Reinfeldt-alliansen har icke lyssnat på och beaktat detta i infrastrukturpaketet.
Enligt Banverket skulle en investeringssatsning på 136 miljarder på tio år öka kapaciteten i järnvägstrafiken med 50 procent. Miljöminister Andreas Carlgren har för övrigt också själv sagt att en så snabb utbyggnad är nödvändig. Nu har han dock uppenbarligen blivit helt överkörd av statsminister och hans handgångne finansminister Anders Borg.
Samma sak gäller också miljöbilspremien, som – trots att den blivit framgångsrik – regeringen nu skrotar i förtid.
Ett vet vi dock säkert: Klimatkrisen kan inte vänta. Ändå väljer den borgerliga alliansregeringen ständigt att skjuta miljösatsningarna på framtiden.
Och det är illa, mycket illa. Icke godkänt, IG, blir det därför för regeringens nya infrapaket.
Robert Björkenwall, frilansjournalist
0 Comments:
Post a Comment
<< Home